Rutiner för prissättning av kurser, program och första terminen av program

Rektor har 2010-10-21 beslutat om studieavgifter för studenter som kommer från länder utanför EU, EES och Schweiz och som studerar på grundnivå eller avancerad nivå. I beslutet fastställs priserna per utbildningsområde samt principer för prissättning av kurs, program och första terminens studier inom program. Dokumentet har aktualitetsgranskats 2021.

Ansvarig enhet: Studentavdelningen
Kontaktperson: Stefan Norrlén

Ansvarig förvaltningsenhet

Prissättningen ska ske enligt rektorsbeslut 2010-10-21. Studentavdelningen har genom systemen SISU och Ladok tillgång till den infonnation som krävs för att prissätta kurser, program och första terminen av program. För att prissättningen ska ske på ett enhetligt sätt bör Studentavdelningen prissätta kurser, program och första terminen av program till dess att IT-stödet
anpassas så att fakultetskanslierna, alternativt institutionerna själva, med lätthet, kan ange priserna.

Information till fakulteter

För att säkerställa att priserna är korrekta ska fakultetskanslierna ges möjlighet att granska de priser som Studentavdelningen fastställer. Studentavdelningen bör därför regelbundet informera fakultetskansliema om prissatta kurser, program och första terminer av program.
Fakulteterna ska sedan ha möjlighet att inkomma med önskemål om omprövning av prissättning. Av denna anledning bör information om att Stockholms universitet reserverar sig för felaktiga priser publiceras i anslutning till priserna.

Förvaltningschefen beslutar

• att Studentavdelningen ska beräkna priser för kurser, program och första terminens studier inom program och publicera priserna på webben
  • att Studentavdelningen regelbundet ska informera fakultetskanslierna om fastställda priser för kurser, program och första tenninens stndier inom program

Delges enhetschefer i förvaltningen.

Dokument som pdf

Rutiner för prissättning av kurser, program och första terminen av program