Internationalisering för anställda

Stockholms universitet ska, enligt långsiktiga verksamhetsplanen, stärka sin internationella ställning genom ökad internationalisering. Här kan du läsa mer om mobilitet för lärare, forskare och annan personal.

Många vet att studenter kan åka på utbyte genom Erasmus+ programmet inom EU, men det är mindre känt att även akademisk och icke-akademisk personal kan delta i Erasmus+. Erasmus personalfortbildning möjliggör för alla anställda vid SU att söka stipendium för fortbildning utomlands inom det egna yrkesområdet. Genom Erasmus+ lärarutbyte kan du undervisa utomlands vid ett partneruniversitet. För lärare finns även möjlighet att kombinera undervisning och fortbildning utomlands.

Stockholms universitet ska, enligt den långsiktiga verksamhetsplanen, stärka sin internationella ställning genom ökad internationalisering (Global Engagement plan).

Global Engagement plan

Erasmus+ personalfortbildning (STT)

Genom Erasmus+ programmet har du som anställd vid SU möjlighet att söka delfinansiering till kompetensutveckling utomlands vid ett partneruniversitet eller annan relevant organisation inom Europa. Nedan kan du läsa mer om villkor och möjligheterna.

Ansökningar behöver lämnas in senast 6 veckor innan planerad mobilitetsstart. Ansökningar tas emot och granskas under perioden 1 augusti–15 juni.

  • Du är anställd vid Stockholms universitet.
  • Din chef ska godkänna fortbildningsaktiviteten utomlands.
  • Mobilitetens längd ska vara 2–5 arbetsdagar (exklusive restid). För personalmobilitetet till Civis-partnerlärosäten University of Glasgow och University of Lausanne: 5 arbetsdagar.
  • Inget minimikrav på antal timmar, men ett heltidsschema förväntas.
  • Mobiliteten ska genomföras under en sammanhängande period.
  • Senast en månad efter avslutad mobilitet ska du lämna in en online-enkät samt övrig slutdokumentation.
  • Du bibehåller din lön från SU under mobiliteten.
  • Mobiliteten kan inte samtidigt finansieras med andra EU-medel (dubbelfinansiering).

Internationaliseringen ska genomsyra alla verksamheter som inkluderar alla medarbetare. Inom ramen för Erasmus+ personalfortbildning kan du t.ex. delta i partneruniversitetens "Erasmus Staff Week" eller jobbskugga. Fortbildningsaktiviteterna måste gälla fortbildning inom dina egna arbetsuppgifter och inte kopplas till egen forskning eller ha ett endast allmänbildande syfte. Exempel på möjliga fortbildningsaktiviteter kan vara:

  • Jobbskugga en kollega med liknande arbetsuppgifter vid ett annat lärosäte eller annan relevant organisation i ett Erasmus+ programland, eller inom Civis.
  • Delta i fortbildningsveckor på olika teman (Erasmus Staff Weeks), knutna till deltagarens eget arbetsområde.
    Kolla på IMOTION Staff Weeks för inspiration (notera att även dessa måste fortfarande godkännas av din chef).
  • Seminarier, workshops eller kortare kurser (ej ECTS) som är relevanta för den anställde.

Konferenser eller andra event som syftar till presentation av egen forskning eller handlar om den egna akademiska disciplinen berättigar inte till Erasmus+ finansiering.

För undervisande personal finns det möjlighet att kombinera personalfortbildning med en undervisningsaktivitet inom ramen för Erasmus+ lärarutbyte. För denna aktivitet gäller en ansökan om Erasmus+ lärarutbyte och dess villkor.

Nedanstående länder kategoriseras som programländer och kan medverka fullt ut i Erasmus+:

Storbritannien och Schweiz deltar inte i Erasmus+. Det finns dock möjlighet att söka Erasmus+ bidrag för mobilitet till Civis partnerlärosäten University of Glasgow (UK) och University of Lausanne (CH), förutsatt att det finns Erasmus+ medel kvar och villkoren uppfylls.

Vid en Erasmus+ personalmobilitet får den egna institutionen/enheten ett bidrag till resekostnader och uppehälle. Erasmus+ bidraget är till för att kompensera för de extra kostnader som mobiliteten medför och är inte avsedda att täcka samtliga kostnader för resan. Beloppen som betalas ut är schablonbelopp, bestämda av EU-kommissionen/UHR. Om den faktiska kostnaden för mobiliteten överskred schablonbeloppet får institutionen/enheten stå för mellanskillnaden, om den faktiska kostnaden blev lägre tillfaller överskottet institutionen/enheten. Eventuella kurs- eller konferensavgifter täcks inte av Erasmus+ bidraget.

Utbetalning sker efter avslutad mobilitet, till institutionen/enheten, efter inkomna slutdokumentation. Inga bidrag betalas ut direkt till den anställde.

I de fall deltagare behöver särskilda anpassningar under sin tid utomlands som medför extra kostnader i samband med mobiliteten finns möjlighet att söka bidrag för de merkostnader som kan uppstå. För mer information kontakta Erasmusteamet vid Studentavdelningen: erasmusutbyte@su.se

Belopp 1 – schablonbelopp för hotell och traktamente

Mottagande land

Dagsbelopp i euro, dag 1‑14

Dagsbelopp i euro, dag 15‑60

Grupp A

 

Danmark, Finland, Irland, Island, Liechtenstein, Luxemburg, Norge

 

(+ mobilitet till University of Glasgow/UK och University of Lausanne/CH inom Civis)

180

126

Grupp B

 

Belgien, Cypern, Frankrike, Grekland, Italien, Malta, Nederländerna, Portugal, Spanien, Tyskland, Österrike

160

112

Grupp C

 

Bulgarien, Estland, Kroatien, Lettland, Litauen, Nordmakedonien, Polen, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Turkiet, Ungern

140

98


Belopp 2 – resebidrag

Resebidraget bestäms av resans längd (fågelvägen), vilket räknas ut med hjälp av verktyget Distance calculator, som du finner på Erasmus+ webbplats (sidan är på engelska):

Distance calculator

I Distance calculator skriver du in din avreseort och därefter destinationen. Avståndet som räknas ut är det som du använder för att läsa tabellen (det vill säga, du mäter enkel väg, men avståndsbeloppet inkluderar tur och retur).

Green Travel Grant: Bidrag för deltagare som reser miljövänligt

Deltagare uppmuntras att välja miljövänligare resealternativ. Erasmus+ ger extra tillägg till grönt resande, se nedan.

Utöver resetillägget för grönt resande kan deltagaren få bidrag för upp till 6 resdagar (upp till 3 dagar före och upp till 3 dagar efter mobiliteten), vid behov.

Se också rektorsbeslut om Policy för möten och resor:

Policy för möten och resor

Resebidrag

Distance Band

Travel Grant

Green Travel Grant

10–99 km

23 EUR


100–499 km

180 EUR

210 EUR per participant

500–1999 km

275 EUR

320 EUR per participant

2000–2999 km

360 EUR

410 EUR per participant

3000–3999 km

530 EUR

610 EUR per participant

4000–7999 km

820 EUR


8000 km eller längre

1500 EUR


För Erasmus+ staff mobility gäller samma regler som för övriga tjänsteresor via SU. Läs mer om att resa i tjänst här:

Universitetets policy för möten och resor.

Läs mer om att resa i tjänst: Om tjänsteresor

Som anställd vid Stockholms universitet täcks du av en tjänstereseförsäkring genom Kammarkollegiet, om du reser i Stockholms universitetets namn. Försäkringsintyg tillhandahålls genom institutionen/enheten efter godkänd ansökan. Kontakta ansvarig person vid din institution/enhet för mer information.

Kom även ihåg att beställa och ta med dig ett europeiskt försäkringskort från Försäkringskassan.

Ansökningar om Erasmus+ personalmobilitet behöver lämnas in senast 6 veckor innan planerad mobilitetsstart. Ansökningar tas emot mellan 1 augusti–15 juni.

  1. Hitta en mottagarinstitution. Erasmus-personalfortbildning behöver inte vara baserad på ett bilateralt utbytesavtal. Det behöver dock finnas ett så kallat Mobility Agreement för mobiliteten (se punkt 4).
  2. Få din mobilitetsperiod godkänd av din chef. Ansvarig person på din institution (prefekt eller motsvarande) måste godkänna fortbildningsaktiviteten och deltagande i mobiliteten inom ramen för tjänsteresan då eventuella överskjutande kostnader betalas av institutionen.
  3. Online-ansökan i Erasmus+ portalen.

    Logga in i Erasmus+ portalen.

    Här hittar du en Checklista, Mobility Agreement for Training-mall och länken till ansökningsformuläret.
  4. Mobility Agreement. Ladda ner Mobility Agreement for Training-mallen i Erasmus+ portalen. Fyll i dokumentet och få det påskrivet av alla parter (deltagaren, prefekt/enhetschef, mottagande institution). Ladda upp en kopia på det signerade Mobility Agreement i online-formuläret.
    I Erasmus+ Mobility Agreement for Training behöver framgå:
    • att mobiliteten har en tydlig anknytning till dina egna arbetsuppgifter. Beskriv därför tydlig i Mobility Agreement vad du har för arbetsuppgifter vid SU, dina mål med aktiviteten och hur de planerade aktiviteterna kommer att påverka ditt arbete vid SU.
    • Mobilitetens innehåll och vilka aktiviteter som kommer genomföras (detaljerat program, kan också bifogas som separat dokument).
  5. Efter du har lämnat in din ansökan i databasen får du ett bekräftelsemejl som du ska skicka till erasmusutbyte@su.se för att avsluta din ansökan.

Medel beviljas löpande och principen först till kvarn gäller. Sökande som inte tidigare beviljats medel för Erasmus+ mobilitet prioriteras.

Ansökan ska skickas in senast 6 veckor innan planerad mobilitet. Besked lämnas inom ca. två arbetsveckor efter inkommen ansökan.

Under mobiliteten:

  • Innan hemfärd, i slutet av mobiliteten, ska det mottagande lärosätet skriva under ditt närvarointyg, så kallad ”Certificate of Attendance.” Dokumentmallen finns för nedladdning i Erasmus+ portalen.

Efter mobiliteten:

  • All personal som deltar i en Erasmus+ mobilitet ska efter avslutad mobilitet fylla i en online-enkät. Länk skickas till din e-post efter utbytet.
  • Lämna in ditt närvarointyg ”Certificate of Attendance” tillsammans med resebiljetter för ut- och hemresan i Erasmus+ Portal for Staff
  • Efter avslutad mobilitet gör du en reseräkning i Primula. Traktamente betalas ut enligt SU:s traktamentsregler. Inga kostnader betalas ut direkt till deltagande personal.
  • Be ekonomiansvarig på din institution att skicka en internfaktura (EBINSI) (inklusive en kopia på beslutet och reseräkningen) till Studentavdelningen (670) senast en månad efter avslutat mobilitet. Se instruktioner till Ekonomihandläggare för Erasmus+ nedan.

Erasmus+ lärarmobilitet (STA)

Som lärare vid Stockholms universitet har du möjlighet att få finansiering för undervisning vid ett europeiskt partneruniversitet genom Erasmusprogrammet. Utbytet ger dig chansen att träffa kollegor och ta del av andra undervisningskulturer och pedagogiska metoder. Ta chansen att utvecklas både yrkesmässigt och personligt!

Internationell mobilitet – Lärare

Doktorandmobilitet

Doktorander har många möjligheter att delta i internationell mobilitet. De räknas både som student och personal och kan därför söka utlysningar som gäller båda dessa grupper. Mobilitet som utförs inom ramen för Erasmus+ är stipendiefinansierade.

Doktorandmobilitet

Instruktioner till ekonomihandläggare för Erasmus+

Efter att en anställd har varit på lärarutbyte (STA) eller personalfortbildning (STT) genom Erasmus+ ska Studentavdelningen internfaktureras. I ett led att försöka göra processen smidigare följer här information till institutionens ekonomihandläggare.

En lärare eller personal vid Stockholms universitet kan ansöka om att delta i ett lärarutbyte eller personalfortbildning genom Erasmus+ och ansöka om ett bidrag till mobiliteten. Ansökan ska skrivas under av institutionens prefekt/avdelningschef/enhetschef då eventuella kostnader utöver bidraget ska betalas av institutionen/enheten. I beslutet som mobilitetsdeltagaren får framgår stipendiesumman som tilldelats (i euro). Det rör sig om två olika schablonbelopp, ett för resa och ett för hotell/traktamente. Summan som beviljas är alltså ett bidrag till mobilitet och tillfaller institutionen (aldrig direkt personen i fråga).

När mobilitetsdeltagaren kommit hem från mobiliteten och slutdokumentationen är inlämnat är det viktigt ni skickar en internfaktura till Studentavdelningen så att institutionen/enheten får de medel som beviljats.

  1. Mobilitetsdeltagaren gör en reseräkning i Primula som vanligt efter en tjänsteresa.
  2. Ekonomiansvarig blir ombedd att skicka en internfaktura (EBINSI, konto 3960) till ekonomen på Studentavdelningen (670).

På internfakturan ska det stå att den gäller ”Erasmus STA” (för lärarutbyte) eller "Erasmus STT" (för personalfortbildning) och ”deltagarens namn”.

Ladda även upp beslutet, reseräkningen (utdrag från Primula) samt resplan och fakturaunderlag från SU’s resebyrå i BFO, det är viktigt att information om ut- och hemresedatum finns med. Observera att det alltid är schablonsumman enligt beslutet som ska faktureras. Av underlaget behöver framgå att deltagaren tagit del av Erasmus+ bidraget.

Om du är osäker på vilket belopp som ska faktureras, be att få ta del av beslutet.

Att ta emot inresande Erasmus+ personal

Erasmusmobilitet innebär att en person – lärare eller annan personal – vistas vid ett värdlärosäte under två till sextio arbetsdagar (det vanligaste är dock en vistelse på två till fem arbetsdagar).

  • Lärarmobilitet (STA): en person från ett partneruniversitet undervisar på kurser som ges vid institution.
  • Personalmobilitet (STT): en person gör studiebesök/jobbskuggar.

Det måste finnas ett giltigt Erasmusavtal (som inkluderar lärarutbyte) mellan Stockholms universitet och hemlärosätet för lärarmobilitet (STA).

Det är upp till er på institutionen/enheten att bestämma om ni vill ta emot läraren/personalen eller inte. Det finns ingen central samordning av inresande Erasmusmobilitet, men Studentavdelningen fungerar som stöd även i denna process.

Det mesta av administrationen sköts av det sändande lärosätet, till exempel måste ett "Mobility Agreement" upprättas vilket initieras av personen som ska komma. Den mottagande institutionen/enheten måste dock godkänna och signera dokumentet innan läraren/personalen kan gå vidare med sin planering.

När man tar emot personal via Erasmusmobilitet måste en kontaktperson utses i god tid. Denna person bör vara närvarande på arbetsplatsen under hela mobilitetsperioden. Vid behov måste man se till att det finns en arbetsplats och att universitetskonto och passerkort/nycklar finns förberett.

Den mottagande institutionen ska inte betala något för personen som kommer. Personen får ett stipendium eller bidrag från hemlärosätet som ska finansiera vistelsen.

Personen som kommer ansvarar själv för att hitta bostad, men självklart kan man erbjuda assistans.

Personer från utlandet som besöker Stockholms universitet täcks av Försäkring för utländska besökare.

Försäkring för utländska besökare

Delta i olika internationella forum

Stockholms universitet är medlem i det delvis STINT-finansierade samarbetsprojektet Academic Cooperation Chile Sweden, ACCESS. Samarbetet inleddes år 2016 i syfte att underlätta och fördjupa akademiska utbyten mellan fyra universitet i Chile och Sverige. Idag har sjutton lärosäten, varav åtta svenska och nio chilenska, anslutit sig till samarbetet.

Fokus för projektets verksamhet ligger främst på ACCESS Forum som är en återkommande konferens där forskare från deltagande lärosäten samlas under en vecka för att utbyta erfarenheter och initiera nya samarbeten inom avgränsade tematiska områden.

Den 10–14 juni 2024 står Stockholms universitet står värd för ACCESS Forum tillsammans med KTH.

Sedan 2018 deltar Stockholms universitet i det delvis STINT-finansierade universitetssamarbetet South Africa Sweden University Forum, SASUF, för utbyte mellan Sverige och Sydafrika inom områdena forskning, innovation och utbildning.

Genom samordning av Uppsala universitet utvecklas samarbeten mellan universitetsledningar och forskare från närmare 40 universitet från båda länder projektidéer. Kontakter knyts även mellan ambassader, organisationer och företag.

I maj 2024 deltar elva forskare från Stockholms universitet, ledningsrepresentanter och projekthandläggare i SASUF:s återkommande forsknings- och innovationsveckan som i år äger rum i Lund med Malmö universitet, Lunds universitet och SLU i Alnarp som värdar.

Stockholms universitet är ett av 22 nordiska lärosäten som är medlemmar i Nordic Centre Fudan i Shanghai, som grundades 1995. Nordic Centre är samarbete mellan Fudan University, Nordic Institute of Asian Studies (NIAS) och universitet från Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

Nordic Centre erbjuder en plattform för att initiera och utveckla forskning, utbildning, program, konferenser och workshops som är av gemensamt intresse för nordiska och kinesiska forskare. Kurser och program riktar sig även till personer från nordiska länder som är verksamma inom affärsvärlden i Shanghai.

I samband med nationaldagar och kulturella högtider arrangerar Nordic Centre olika aktiviteter som konserter och filmkvällar för att marknadsföra nordiska universitet och länder i Shanghai. Varje sommar erbjuder Fudan University sommarkurser för studenter både på grund- och avancerad nivå i samarbete med Nordic Centre.

För att uppmuntra samarbete mellan medlemsuniversiteten fokuserar Nordic Centre på gemensamma globala utmaningar som hållbarhet, åldrande och hälsa. Forskarplatser för gästforskare kan erbjudas vid centret, liksom stöd till olika konferenser, möten och evenemang.

Sedan 2019 deltar Stockholms universitet i nätverket Swetaly, som utgörs av 34 svenska och italienska lärosäten. Nätverket koordineras huvudsakligen av Göteborgs universitet med stöd av Örebro universitet samt universitetet i Padua.

Till nätverkets tre fokusområden hör AI, åldrande och akademisk frihet. För varje fokusområde finns en planeringsgrupp. Stockholms universitet har vid flera tillfällen bidragit till nätverkets arrangemang om åldrande och om akademisk frihet i samarbete med Göteborgs universitet och universitetet i Padua.

UNICA bildades 1990, består av ett 40-tal huvudstadsuniversitet och arbetar med kapacitetsuppbyggnad, benchmarking och omvärldsbevakning. Nätverket genomför aktiviteter för olika kategorier av personal och medlemmarna utgörs av universitet från huvudstäder i Europa. Nyckelord för UNICA är ”Sharing, Learning and Cooperating". Stockholms universitet står värd för UNICAs årsmöte i juni 2024.

Scholars at Risk (SAR) arbetar för att främja den akademiska friheten runt om i världen, bland annat genom att ge skydd åt forskare som inte kan vara verksamma i sina hemländer. Nätverket består av 500 universitet i världen och finns i 40 länder. Stockholms universitet är medlem sedan 2016 och har tidigare tagit emot hotade forskare från Turkiet och Afghanistan.

Inom kort planerar Centrum för globala Asienstudier att ta emot en hotad forskare från Vietnam.

UArctic är sedan 2001 ett nätverk för arktiska frågor och engagerar universitet i Kanada, USA, Ryssland och de nordiska länderna. Universitet från andra länder har möjlighet att delta som associerade medlemmar.

Arktiska frågor får allt större uppmärksamhet internationellt och SU bedriver omfattande forskning om Arktis inom olika discipliner. UArctic har årligen ett så kallat Council Meeting där SU:s rektor eller prorektor brukar delta.

SU deltar även i studentutbytesprogrammet ”north2north”.

I september 2019 var SU värd för UArctic Council Meeting med drygt 200 deltagare.

UNAI vänder sig till lärosäten som vill stödja FN:s arbete med hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och konflikthantering. Nätverket initierades 2010 och har fler än 1300 medlemmar i 130 länder. Eftersom lärosäten ses som centrala aktörer för att hållbarhetsmålen ska nås uppmuntras medlemsuniversiteten att använda idéer och kampanjer som FN driver. Medel till olika projekt utlyses regelbundet till medlemsuniversiteten.

NUAS är sedan 1976 ett organ för samarbete mellan förvaltningschefer och administrativa funktioner vid nordiska universitet och högskolor.

Inom NUAS finns fjorton arbetsgrupper som anordnar seminarier och workshops inom sina administrativa områden.

Kontakt

Erasmusutbyte
För frågor om Erasmus+ mobilitet och stipendium
International Office
För frågor om internationella nätverk och forum, samt internationaliseringsstrategier

Senast uppdaterad: 2024-11-18

Sidansvarig: Studentavdelningen