Internationell rekrytering
Personalavdelningen vid Stockholms universitet ger stöd och råd när institutionen väljer att rekrytera medarbetare internationellt.
Här finns information finns om arbets- och uppehållstillstånd, det svenska pensionssystemet samt skatte- och socialförsäkringsfrågor. Det finns också checklistor, tips och en lista över våra relocationtjänster.
Arbets- och uppehållstillstånd
Vid internationell rekrytering ska medarbetare ha rätt tillstånd eller visum innan anställningen påbörjas. De regler som tillämpas varierar beroende på vilket land medarbetaren kommer ifrån och om medarbetaren är EU-medborgare eller inte. Läs mer om olika typer av tillstånd.
Relocationtjänster
Stockholms universitet har avtal med Alfa Mobility avseende relocationtjänster. Syftet är att universitetet ska kunna erbjuda ett professionellt mottagande av internationella medarbetare. Avtalet omfattar:
- stöd vid flytt till Sverige
- stöd vid avresa från Sverige.
Avtalet ger möjlighet att avropa hela paketlösningar, men även enskilda moment.
Kontaktperson: Erika Bjäråker, erika.bjaraker@su.se
Beställning sker via e-handel på Marknadsplatsen i Raindance.
Skattelättnader för utländska experter
Utländska experter, forskare och nyckelpersoner med specialistuppgifter kan under vissa förutsättningar få skattelättnader under sin anställning i Sverige.
För att skattelättnaden ska gälla krävs ett beslut av Forskarskattenämnden i det enskilda ärendet. Ansökan måste skickas in senast tre månader efter att arbetet i Sverige påbörjats, annars prövas den inte.
Vad skattelättnaden innebär
- 25 procent av lönen undantas från beskattning och från skyldighet att betala sociala avgifter.
- Ersättning för vissa kostnader kan också undantas från beskattning:
- flytt till och från Sverige
- egna och familjemedlemmars resor mellan Sverige och hemlandet (högst två gånger per år)
- avgift för barns skolgång i grund- och gymnasieskola eller motsvarande.
- Gäller under högst sju år från det att vistelsen i Sverige påbörjas (för anställningar som startat efter 31 mars 2023).
Villkor som behöver uppfyllas
- Arbetstagaren får inte vara svensk medborgare.
- Arbetstagaren får inte ha bott eller vistats stadigvarande i Sverige under de senaste fem åren före ansökningsperioden.
- Avsikten med vistelsen i Sverige får vara högst sju år, oavsett om anställningen är tillsvidare eller tidsbegränsad.
Specialistkompetens och forskarkrav
För att omfattas av reglerna krävs att arbetsuppgifterna innebär en särskild kompetensnivå. När det gäller forskare innebär detta kvalificerade forsknings- eller utvecklingsuppgifter på en nivå som är svår att rekrytera i Sverige.
En doktorand eller en nybliven doktor på sin första postdoktoranställning bedöms normalt inte uppfylla kompetenskravet. Däremot kan forskare med 1–2 års erfarenhet som postdoktor efter doktorsexamen anses ha tillräcklig självständig kompetens för att kvalificera sig för skattelättnad.
Mer information om villkoren för skattelättnad samt vart ansökan ska skickas finns på Forskarskattenämndens webbplats.
Anställning av tredjelandsmedborgare
Arbetsgivare som anställer en person som är medborgare i ett icke-EU/EES-land är skyldig att informera Skatteverket om anställningen senast den 12:e i månaden efter att anställningen påbörjats. Blankett för anmälan och mer information finns hos Skatteverket.
Anmälan av utstationering till Arbetsmiljöverket
Enligt EU-förordning (2018/957) har arbetsgivare en skyldighet att anmäla medarbetare som utstationeras till annat land. Med utstationering avses att någon utför arbete hos annan arbetsgivare än den arbetsgivare som utbetalar lön.
Arbetsmiljöverkets information om utstationering
Arbetsmiljöverkets information om utstationering (på engelska)
- Den som utför arbete vid Stockholms universitet, men har annan arbetsgivare
När Stockholms universitet tar emot någon som är anställd och avlönad av utländsk arbetsgivare (samtliga länder), ska den utländska arbetsgivaren anmäla denna anställning till Arbetsmiljöverket. Detta görs via Arbetsmiljöverkets webbplats och ett kvitto ska sparas hos mottagande institution.
Det är den arbetsgivare som sänder ut sin personal som har anmälningsskyldighet. Dock blir Stockholms universitet skyldig att meddela Arbetsmiljöverket, om vi inte fått kvitto från den andra arbetsgivaren om att denne anmält utstationeringen.
Hur görs anmälan?
Stipendiater räknas inte till denna kategori. Den arbetstagare som i någon omfattning är anställd vid Stockholms universitet omfattas inte. - Utresande på URA
Då Stockholms universitet sänder ut personal (URA-kontrakt) till andra EU-länder, ska vi anmäla den utstationerade arbetstagaren till den utsedda myndigheten i det aktuella landet.
Se vidare information på Europeiska kommissionens webbplats
Praktisk information
Nedan finns information om folkbokföring, ID-kort, SINK-skatt, socialförsäkring, bostäder och försäkringar till internationella gäster och medarbetare.
Relocation-sidan
Samlad information på engelska till internationella gäster som behöver hjälp för att orientera sig själv i Stockholm och Sverige. Informationen sträcker sig allt ifrån att finna sig tillrätta i Sverige till att ansöka om forskningsmedel.