Begrepp inom utbildningstolkning
Den här sidan förklarar vanligt förekommande begrepp som används inom utbildningstolkning och i akademiska miljöer. Syftet är att underlätta förståelsen av de begrepp som ofta förekommer i dessa sammanhang.
Några begreppsförklaringar
Döv vs hörselskadad
Oavsett hörselstatus benämner döva sig själva som döva och som mer syftar på att man tillhör en teckenspråkig minoritet medan icke-teckenspråkiga oftare säger sig vara hörselskadade.
Funktionsvariation vs funktionshinder vs funktionsnedsättning
De lagar och förordningar som styr rätt till stödåtgärder inom högre utbildning använder ordet funktionshinder och det är skälet till att begreppet funktionshinder används i denna text.
Huvudtolk
Den tolk som fungerar som kontaktperson mellan tolkarna och lärare kallas huvudtolk.
Student som studerar med tolk
Där uttrycket ’student som studerar med tolk’ används avses student som är döv, hörselskadad eller har dövblindhet, oavsett vald tolkmetod.
Svenskt teckenspråk
Det svenska teckenspråket är det språk som används av döva i Sverige. Det har egen grammatik och lexikon, samt uttrycks gestuellt och uppfattas visuellt.
Tolk
Begreppet tolk omfattar i vanliga fall såväl skrivtolk, teckenspråkstolk, dövblindtolk och tolk mellan talade språk. I denna skrift används ordet ’tolk’ som en generell term främst för skrivtolk och teckenspråkstolk.
Tolkanvändare
Avser alla de som är närvarande i en tolkad situation, likväl student som studerar med tolk som övriga (hörande) studenter och inte minst läraren/talaren/ föreläsaren.
Tolkkollega/teamtolk
Tolkarna arbetar oftast i par där båda är aktiva samtidigt; den ena tolken tolkar och tolkkollegan stödjer den andra tolken.