Begrepp inom utbildningstolkning

Den här sidan förklarar vanligt förekommande begrepp som används inom utbildningstolkning och i akademiska miljöer. Syftet är att underlätta förståelsen av de begrepp som ofta förekommer i dessa sammanhang.

Några begreppsförklaringar

Döv vs hörselskadad

Oavsett hörselstatus benämner döva sig själva som döva och som mer syftar på att man tillhör en teckenspråkig minoritet medan icke-teckenspråkiga oftare säger sig vara hörselskadade.

Funktionsvariation vs funktionshinder vs funktionsnedsättning

De lagar och förordningar som styr rätt till stödåtgärder inom högre utbildning använder ordet funktionshinder och det är skälet till att begreppet funktionshinder används i denna text.

Huvudtolk

Den tolk som fungerar som kontaktperson mellan tolkarna och lärare kallas huvudtolk.

Student som studerar med tolk

Där uttrycket ’student som studerar med tolk’ används avses student som är döv, hörselskadad eller har dövblindhet, oavsett vald tolkmetod.

Svenskt teckenspråk

Det svenska teckenspråket är det språk som används av döva i Sverige. Det har egen grammatik och lexikon, samt uttrycks gestuellt och uppfattas visuellt.

Tolk

Begreppet tolk omfattar i vanliga fall såväl skrivtolk, teckenspråkstolk, dövblindtolk och tolk mellan talade språk. I denna skrift används ordet ’tolk’ som en generell term främst för skrivtolk och teckenspråkstolk.

Tolkanvändare

Avser alla de som är närvarande i en tolkad situation, likväl student som studerar med tolk som övriga (hörande) studenter och inte minst läraren/talaren/ föreläsaren.

Tolkkollega/teamtolk

Tolkarna arbetar oftast i par där båda är aktiva samtidigt; den ena tolken tolkar och tolkkollegan stödjer den andra tolken.

Senast uppdaterad: 2024-12-17

Sidansvarig: Studentavdelningen