Frågor och svar om Sunet Drive/Nextcloud

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Sunet Drive/Nextcloud.

Frågor och svar

Sunet Drive/Nextcloud är en säker lagringslösning som bygger på Nextcloud och Sunets S3-lagring i privat moln. Lagringen erbjuder möjlighet att både dela och kontrollera åtkomst till forskningsdata inom och utanför Stockholms universitet. I Sunet Drive ingår Collabora Office som möjliggör kollaborativ redigering av dokument i ett webbgränssnitt.

Leverantören Sunet (Swedish University Computer Network) är en del av Vetenskapsrådet.

Varje forskningsprojekt erbjuds en unik projektmapp där du som forskare eller doktorand kan lagra och bevara projektets forskningsdata och annan forskningsinformation på ett ställe.

Sunet Drive/Nextcloud lämpar sig för forskningsdata som behöver lagras säkert, delas med kolleger och bearbetas på en samarbetsyta.

I dagsläget kan Sunet Drive/Nextcloud hantera filstorlekar upp till 30 gigabyte.

Du som är forskare eller doktorand erbjuds en kostnadsfri lagringsyta på 200 gigabyte per forskningsprojekt i Sunet Drive/Nextcloud.

Du kan beställa extra lagringsutrymme till en kostnad av 6 öre per extra gigabyte per månad. Det motsvarar 6 kronor per 100 gigabyte per månad.

Ja, en komplett backup görs en gång i månaden i Sunet Drive. Backuparna sparas i 6 månader. Varje natt görs en inkrementell backup. Det finns också spegling av data, vilket innebär att om en hårddisk går sönder kan data hämtas från de andra speglade hårddiskarna.

Ja, du kan dela din forskningsdata och samarbeta med andra innanför och utanför Stockholms universitet och ange vilka rättigheter som tilldelas till andra med åtkomst. Flera lärosäten inom Sverige är anslutna till Sunet Drive/Nextcloud.

Personer som inte är anställda vid Stockholms universitet eller anslutna lärosäten kan logga in med eduID för att få åtkomst till de lagringsytor som någon på Stockholms universitet har gett dem behörighet till.

I Sunet Drive/Nextclouds webbgränssnitt kan du och dina kollegor arbeta samtidigt i samma dokument. Detta gäller för alla dokument som är kompatibla med Office-formatet. I varje dokument ingår en versionshistorik som visar när dokumentet senast ändrades. I Sunet Drive ingår Collabora Office.

Ja, du kan synka din forskningsdata i Sunet Drive/Nextcloud med din dator genom Nextclouds desktopklient. Nextclouds desktopklient kan installeras som app från Software Center på SUA-datorer. Detta kräver VPN-uppkoppling utanför Stockholms universitets intranät.

Följ instruktionerna i användarguiden (nedan) för att logga in.

Ja, det finns en användarguide för Sunet Drive/Nextcloud. En ny och uppdaterad version kommer att publiceras under VT2024.

Om du är intresserad av mer tekniska och avancerade frågor rekommenderar vi även Nextclouds egna dokumentation och Sunets online-forum.

Sunet Drive användarguide

Tekniskt sett ger lösningen ett bra informationsskydd.

• Tjänsten är lokaliserad på svenska servrar.
  • Lösningen är byggd för att skydda forskningsdata mot andra aktörer eller nationers eventuella beslut som skulle kunna äventyra dess integritet genom att lagringen är baserad inom Sveriges gränser.
  • Lagringslösningen är strukturerad och konfigurerad för att garantera teknisk följsamhet vad gäller informationssäkerhet och GDPR.
  • Sunet och dess underleverantörer har tystnadsplikt.
  • Under VT2024 kommer Sunet implementera multifaktorautentisering för enskilda mappar.

Användaren har eget ansvar för följande:

• För att säkerställa att personuppgifter hanteras korrekt i systemet kan forskare med projekt där personuppgifter hanteras behöva göra en konsekvensbedömning (även kallad Data Protection Impact Assessment, DPIA) enligt GDPR. Det finns verktyg som kan hjälpa dig att avgöra om en DPIA behövs och i så fall hur du utför den. Observera att en konsekvensbedömning kan behöva göras oavsett var du väljer att lagra dina data.
  • Det är forskarens och projektets ansvar att säkerställa att endast rätt individer får tillgång till informationen.
  • Varje forskare och projekt måste definiera sitt behov av back-up lagring för hela eller delar av sin data.

Forskningsdatateamet kan erbjuda webbinarier om hur man använder Sunet Drive/Nextcloud på ett säkert sätt i praktiken.

Vilka måste göra en konsekvensbedömning, Integritetsskyddsmyndigheten
How to conduct a DPIA (template included)
Software to carry out DPIA

Innan du kan beställa en projektmapp behöver du (och övriga mappdelägare) logga in i Sunet Drive för att aktivera era användarkonton. Gå till https://su.drive.sunet.se, välj inloggningsalternativet "Stockholm University" och logga in med ditt universitetskonto. Anställda vid andra lärosäten väljer sitt respektive inloggningsalternativ. Alla andra externa användare loggar in via eduID.

Därefter kan du beställa din projektmapp via vårt beställningsformulär.

Beställningsformulär för projektmapp i Sunet Drive (kräver VPN-uppkoppling utanför Stockholms universitets intranät)

Du beställer extra lagringsutrymme via samma beställningsformulär som du beställer projektmapp.

Senast uppdaterad: 2024-04-26

Sidansvarig: Universitetsbiblioteket