Riktat pedagogiskt stöd

Här hittar du som medarbetare information om riktat pedagogiskt stöd. Vad är det och vad baseras det på? Läs även om hur vi på universitetet arbetar med stöd och anpassningar.

Vad är riktat pedagogiskt stöd?

Riktat pedagogiskt stöd är ett samlingsbegrepp för varierande stödformer som erbjuds enskilda studenter med varaktig funktionsnedsättning. Stödet ska kompensera för svårigheter som kan uppstå i studiesituationen till följd av funktionsnedsättningen och ge en så likvärdig studiesituation som möjligt i jämförelse med en student utan liknande funktionsnedsättning.

Varför erbjuds riktat pedagogiskt stöd?

Diskrimineringslagen reglerar universitetets ansvar för att förebygga och motverka diskriminering samt främja lika möjligheter utifrån olika diskrimineringsgrunder. Funktionsnedsättning är en av diskrimineringsgrunderna i lagen.

Diskrimineringslagen i sin helhet

Vad är en varaktig funktionsnedsättning?

Funktionsnedsättning definieras enligt diskrimineringslagen som en begränsning av en persons fysiska, psykiska eller intellektuella funktionsförmåga. Begränsningarna kan vara en följd av en skada eller en sjukdom som fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.

Att en funktionsnedsättning är varaktig innebär att den har förekommit under minst 6 månader och förväntas bestå. Varaktighet behöver inte betyda att nedsättningen är permanent, men tillfälliga begränsningar av en persons funktionsförmåga inte är en funktionsnedsättning i diskrimineringslagens mening. Tillfällig skada eller sjukdom omfattas därför inte av riktat pedagogiskt stöd.

Exempel på varaktiga funktionsnedsättningar är:

  • Dyslexi
  • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Psykisk ohälsa
  • Fysiska funktionsnedsättningar
  • Kroniska sjukdomar

Begreppet funktionsnedsättning används efter rekommendation från Socialstyrelsens termbank.

Socialstyrelsens termbank

Processgång för stöd

Processgången involverar studenten, samordnare vid Studentavdelningen samt berörd institution.

1. Studenten gör en ansökan

Studenter som kan uppvisa medicinsk dokumentation om varaktig funktionsnedsättning kan ansöka digital om riktat pedagogiskt stöd via Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare, Nais . I sin ansökan bifogar studenten dokumentation från legitimerad vårdpersonal som styrker varaktig funktionsnedsättning. Därefter kontaktar en samordnare av riktat pedagogiskt stöd studenten för ett samtal om dess individuella behov av stöd.

2. Studenten får ett intyg med rekommenderade stödåtgärder

Efter ett möte med studenten utfärdar samordnaren ett intyg som specificerar rekommenderade och beslutade stödåtgärder. Studenten lämnar sedan intyget till en kontaktperson på institutionen, vanligen studievägledare eller studierektor.

Av intyget framgår förutom rekommenderade stödåtgärder även vilka skyldigheter studenten har och vad som förväntas av institutionen. Intyget är en service till institutionens personal och skyddar studentens integritet. Behandla intygen om rekommenderat stöd och de uppgifter som kommer fram om studentens situation konfidentiellt.

3. Stödet omsätts i praktiken

Studenten och kontaktpersonen vid institutionen diskuterar hur det rekommenderade stödet kan omsättas i praktiken utifrån institutionens upprättade rutiner.

Det är institutionen som beslutar om rekommenderade stödåtgärder gällande examination och undervisning är möjliga utifrån kursplan och kurskrav. Mentorsstöd beslutar dock samordnaren av riktat pedagogiskt stöd om, då detta stöd tillhandahålls i sin helhet av Studentavdelningen.

En rekommendation om stöd innebär inte en rättighet att få stödet. Däremot bör institutionen bevilja stödformen om den är praktiskt och ekonomiskt genomförbar samt möjlig utifrån kursplan och kurskrav. Ett nekande beslut från institutionen bör motiveras skriftligt.

Stöd och anpassningar

I intyg om riktat pedagogiskt stöd förekommer rekommendationer kring anpassningar utifrån studentens funktionsnedsättning. Det finns även en del stödformer som inte skrivs in i intygen.

Anpassningar som kan förekomma i intyg

Anteckningsstöd

Studenter som till följd av sin funktionsnedsättning har svårt anteckna under föreläsningar eller seminarier kan få hjälp med det. Det är institutionens ansvar att rekrytera anteckningsstödjare, samt informera om uppdraget. Studentavdelningen arvoderar endast en antecknare per kurs. Om det uppstår svårigheter att rekrytera antecknare i en kurs kan studenten tillåtas spela in föreläsningar och seminarier i ljudformat för eget bruk.

Läs mer om information kring arbetet som anteckningsstödjare samt arvodesutbetalning på su.se

Anpassad examination

Studenter med funktionsnedsättning kan rekommenderas att genomföra en examination med anpassningar. Exempel på anpassningar är förlängd tentamenstid, att sitta i enskilt rum/mindre grupp och att använda dator med digitala hjälpmedel. Det är examinatorn som tar beslut om vilka anpassningar som är möjliga utifrån gällande kursplan och kurskrav.

Tentamensservice tillhandahåller lokaler för anpassad examination men det står även institutioner fritt att använda egna lokaler och datorer. Vid behov av att installera programvaror på institutionens datorer, kontakta er IT-samordnare eller Serviceportalen.

Mer information om Tentamensservice

Mentor

Studenter med en funktionsnedsättning som innebär nedsatta exekutiva funktioner kan under en period beviljas en mentor. Stödet är en introduktion till planering och strukturering av högre studier. Detta stöd tillhandahålls i sin helhet av Studentavdelningen och beslut om detta tas därför av samordnaren av riktat pedagogiskt stöd.

Skrivassistans

En student med en varaktig funktionsnedsättning som innebär stora svårigheter att skriva för hand kan rekommenderas skrivassistans vid examinationer. Skrivassistentens uppdrag går ut på att skriva det studenten säger. Det är institutionens ansvar att rekrytera skrivassistent, samt informera om uppdraget.

Synstöd

Synstöd innebär att en student med en grav synnedsättning får assistans vid visuellt krävande inslag där tekniska hjälpmedel inte fungerar. Det är institutionens ansvar att rekrytera synstödjare, samt informera om uppdraget.

Ledsagning

En student med en grav synnedsättning kan rekommenderas ledsagning under en begränsad period. Uppdraget innebär att en medstudent följer studenten till nya lokaler. Det är institutionens ansvar att rekrytera ledsagare, samt informera om uppdraget.

För information om specifika rutiner kring uppdragen ovan, vänligen kontakta samordnare via studentstod@su.se.

Övriga stödformer och anpassningar

Anpassad kurslitteratur

Studenter som har en funktionsnedsättning som gör det svårt att läsa tryckt text kan få tillgång till anpassad kurslitteratur som produceras av Myndigheten för tillgängliga medier (MTM). Med anpassad kurslitteratur avses talböcker, e-textböcker och punktskrift. Studenten kontaktar själv biblioteket för att få tillgång till anpassad kurslitteratur

Läs om talbokskonto på universitetsbibliotekets webbplats

Digitala hjälpmedel

Alla studenter vid Stockholms universitet har möjlighet att utan kostnad ladda ned och installera följande digitala hjälpmedel i sin hemdator: rättstavningsprogrammen Stava Rex (svenska) och SpellRight (engelska) samt talsyntesen ClaroReadPlus.

Läs mer om digitala hjälpmedel och studieverktyg för studenter på su.se

Läs mer om nedladdning och installation av programmen för studenter på su.se

IKT-pedagogiskt stöd

Studenter med funktionsnedsättning kan boka ett möte med IKT-pedagog på Riktat pedagogiskt stöd för att få lära sig hur digitala hjälpmedel fungerar och hur de kan användas för att underlätta studierna. Vid intresse av detta kontaktar studenten IKT-pedagogen.

Kontakt IKT-pedagog: cecilia.widlund@su.se

Utbildningstolkning

Institutioner som har studenter som använder teckenspråkstolkning, skrivtolkning eller dövblindtolkning i sina studier erbjuds tolkservice i alla studierelaterade situationer.
Läs mer om utbildningstolkning på su.se

Kontakt

Riktat pedagogiskt stöd

Senast uppdaterad: 2024-04-05

Sidansvarig: Studentavdelningen