Riktat pedagogiskt stöd

Här hittar du som medarbetare information om riktat pedagogiskt stöd. Vad är det och vad baseras det på? Läs även om hur vi på universitetet arbetar med stöd och anpassningar.

Vad är riktat pedagogiskt stöd?

Riktat pedagogiskt stöd är ett samlingsbegrepp för varierande stödformer som erbjuds enskilda studenter med varaktig funktionsnedsättning. Stödet ska kompensera för svårigheter som kan uppstå i studiesituationen till följd av funktionsnedsättningen.

Syftet med stödet är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter
och möjligheter. Universitetets ansvar kring detta finns bland annat reglerat i Diskrimineringslagen (2008:567), 1 kap. 4 § 3 p. Det finns även lokalt beslutade regler vid Stockholms universitet om hur stöd till studenter med funktionsnedsättning ska hanteras. Läs mer om detta i styrdokumentet Regler och handläggningsordning för riktat pedagogiskt stöd.

Regler och handläggningsordning för riktat pedagogiskt stöd

Vad är en varaktig funktionsnedsättning?

Funktionsnedsättning definieras enligt diskrimineringslagen som en begränsning av en persons fysiska, psykiska eller intellektuella funktionsförmåga. Begränsningarna kan vara en följd av en skada eller en sjukdom som fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.

Att en funktionsnedsättning är varaktig innebär att den har funnits eller förväntas finnas under minst 6 månader. Varaktighet behöver inte betyda att nedsättningen är permanent, men tillfälliga begränsningar av en persons funktionsförmåga inte är en funktionsnedsättning i diskrimineringslagens mening. Tillfällig skada eller sjukdom omfattas därför inte av riktat pedagogiskt stöd.

Exempel på varaktiga funktionsnedsättningar är:

• Dyslexi
• Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
• Psykisk ohälsa
• Syn- eller hörselnedsättningar
• Rörelsenedsättningar
• Kroniska sjukdomar

Begreppet funktionsnedsättning används efter rekommendation från Socialstyrelsens termbank.

Socialstyrelsens termbank

Processgång för stöd

Processgången involverar studenten, samordnare vid Studentavdelningen samt berörd institution.

1. Studenten gör en ansökan

Studenter som kan uppvisa medicinskt underlag om varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om riktat pedagogiskt stöd digitalt via Nais (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare). I sin ansökan bifogar studenten sitt medicinska underlag från legitimerad vårdpersonal.

Nais (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare)

2. Studentens ansökan handläggs på Studentavdelningen

När en ansökan om stöd har inkommit i Nais granskas den av samordnare vid Riktat pedagogiskt stöd. Om en ansökan behöver förtydligas eller saknar underlag får studenten möjlighet att komplettera.

Vid en fullständig ansökan som inte kräver ett samtal utfärdas studentens besked om stöd i Nais. Om studenten har ansökt om stöd som kräver ett samtal kontaktar en samordnare studenten innan beskedet utfärdas. Beskeden kan innehålla både rekommendationer och beslut om stöd.

Studentens ansökan kan även avslås eller avskrivas. Även i dessa fall får studenten ett besked om detta i Nais med information om hur beslutet kan överklagas.

3. Stödet omsätts i praktiken

Efter att besked har utfärdats i Nais delar studenten det med kontaktpersonen på institutionen. Kontaktpersonen informerar studenten om hur stödet i beskedet kan verkställas i praktiken utifrån institutionens upprättade rutiner.

Institutionen tar beslut om stödformer som har rekommenderats av samordnare och ger eventuella avslag på stödformer som ej kan erbjudas. Vid avslag ska ett beslut om avslag upprättas enligt mallen "Beslut om riktat pedagogiskt stöd”, diarieföras i W3D3 och förmedlas till studenten.

Beslut om riktat pedagogiskt stöd (mall på svenska) Word, 194.4 kB.

Beslut om riktat pedagogiskt stöd (mall på engelska) Word, 195 kB.

Se vidare om institutionens ansvar i styrdokumentet Regler och handläggningsordning för riktat pedagogiskt stöd.

Regler och handläggningsordning för riktat pedagogiskt stöd

Stöd och anpassningar

I besked om riktat pedagogiskt stöd förekommer både beslut och rekommendationer kring anpassningar utifrån studentens funktionsnedsättning. När ett stöd är beslutat av Studentavdelningens samordnare ska stödet ges. När stödet är rekommenderat behöver institutionen ta beslut om huruvida det rekommenderade stödet kan ges.

Samtliga stödformer som erbjuds vid universitetet finns i stöddokumentet Lista över stödformer på Stockholms universitet.

Lista över stödformer på Stockholms universitet. Pdf, 111.9 kB.

Anteckningsstöd

Studenter som till följd av sin funktionsnedsättning har svårt anteckna under föreläsningar eller seminarier kan få hjälp med det. Det är institutionens ansvar att rekrytera anteckningsstödjare, samt informera om uppdraget. Studentavdelningen arvoderar endast en antecknare per kurs. Om det uppstår svårigheter att rekrytera antecknare i en kurs kan studenten tillåtas spela in föreläsningar och seminarier i ljudformat för eget bruk.

Information om uppdrag och arvodering för anteckningsstödjare på su.se

Anpassad examination

Studenter med funktionsnedsättning kan få beslut om att genomföra en examination med anpassningar. Exempel på anpassningar är förlängd tentamenstid, att sitta i enskilt rum/mindre grupp och att använda dator med digitala hjälpmedel.

Tentamensservice tillhandahåller lokaler för anpassad examination men det står även institutioner fritt att använda egna lokaler och datorer. Vid behov av att installera programvaror på institutionens datorer, kontakta er IT-samordnare eller Serviceportalen.

Information om Tentamensservice

Mentor

Studenter med en funktionsnedsättning som innebär nedsatta exekutiva funktioner kan under en period beviljas en mentor. Stödet är en introduktion till planering och strukturering av högre studier. Detta stöd tillhandahålls och arrangeras i sin helhet av Studentavdelningen.

Skrivassistans

En student med en varaktig funktionsnedsättning som innebär stora svårigheter att skriva för hand kan rekommenderas skrivassistans vid examinationer. Skrivassistentens uppdrag går ut på att skriva det studenten säger. Det är institutionens ansvar att rekrytera skrivassistent, samt informera om uppdraget.

Synstöd

Synstöd innebär att en student med en grav synnedsättning får assistans vid visuellt krävande inslag där tekniska hjälpmedel inte fungerar. Det är institutionens ansvar att rekrytera synstödjare, samt informera om uppdraget.

Ledsagning

En student med en grav synnedsättning kan rekommenderas ledsagning under en begränsad period. Uppdraget innebär att en medstudent följer studenten till nya lokaler. Det är institutionens ansvar att rekrytera ledsagare, samt informera om uppdraget.

För information om specifika rutiner kring uppdragen ovan, vänligen kontakta samordnare via studentstod@su.se.

Utbildningstolkning

Institutioner som har studenter som använder teckenspråkstolkning, skrivtolkning eller dövblindtolkning i sina studier erbjuds tolkservice i alla studierelaterade situationer.

Information om utbildningstolkning på su.se

Rådet för riktat pedagogiskt stöd

Det finns ett råd för riktat pedagogiskt stöd vid Stockholms universitet. Rådet har till uppgift att åstadkomma samsyn kring och diskutera det stöd som universitetet erbjuder samt att följa upp hur det fungerar i verksamheten.

Rådet består av representanter från fakulteterna, studentkåren, Tentamensservice, Universitetsbiblioteket, IT-avdelningen, Rektors kansli, Studentavdelningen samt handläggare för lika villkorsfrågor.

Kontakta gärna studentstod@su.se för information om vilka specifika personer som ingår i rådet.

Kontakt

Riktat pedagogiskt stöd

Senast uppdaterad: 2025-07-14

Sidansvarig: Studentavdelningen