Arbetsprocess och metodik vid krisledning

Krishantering vid Stockholms universitet har en processbaserad arbetsmetodik som säkrar en gemensam och kontinuerlig arbetsprocess för hantering av varje allvarlig händelse.

Ansvarig enhet: Fastighetsavdelningen
(Dokumentet har aktualitetsgranskats 2024.)

Arbetsprocess

Arbetsprocessen är uppdelad i sex steg som tillsammans utgör den stabsmetodik som Stockholms universitet använder vid krisledning.

  1. Verifiering – säkrar en korrekt bedömning av händelsen i form av insamling av fakta samt värdering av händelsens potential att utvecklas till en kris.
  2. Mobilisering – beslut att mobilisera hela eller delar av krisledningsgruppen.
  3. Uppstartsmöte – sammankallar krisledningen till ett första möte. Säkrar en första genomgång av händelsen utifrån ett helhetsperspektiv. Beslutspunkter att påbörja åtgärder samt nästa möte.
  4. Statusmöte(n) – säkrar en fastsatt och löpande genomgång av händelsen i förhållande till status och vidare åtgärder. Beslutspunkt är verkställande av nya åtgärder eller normalisering.
  5. Normalisering – säkrar normaliseringsarbetet efter en händelse. Beslutspunkt är övergång till ordinarie verksamhet.
  6. Avslutning – säkrar dokumentation, utvärdering och arkivering av händelsen. Beslutspunkt är att arkivera händelsen.

Illustration av arbetsprocessen vid krisledning. A = Aktivitetsperiod – verkställande av beslutade åtgärder. B = Beslutspunkt – beslut att etablera krisledningsgruppen eller inte. Detta beslut tas av stabschefen.

Arbetsmetodik

Under krisledning arbetar krisledningsgruppen enligt en repetitiv arbetsmetodik som är uppdelad i tre faser:

  1. Möte – uppstartsmöte och samtliga efterföljande stabsmöten.
  2. Aktivitet – påbörjande och genomföring av beslutade åtgärder.
  3. Förberedelse – förberedelse av föredragning av pågående och avslutande aktiviteter vid nästa möte.

Varje möte följer en fastsatt agenda enligt följande struktur:

  1. Avrapportering – varje medlem i krisledningen föredrar kort status i förhållande till ansvarsområdet i befattningen.
  2. Beslut – baserat på gällande situationsbild beslutar stabschefen om verkställande av nya åtgärder.
  3. Förutsättningar för verkställande – säkrar resurser, kompetens, verktyg och stöd för att verkställa beslutade åtgärder.

Illustration av arbetsmetodik vid krisledning.

Senast uppdaterad: 2025-02-20

Sidansvarig: Fastighetsavdelningen