Åtgärdsplan för universitetsförvaltningen

Universitetsdirektören har 2025-04-30 beslutat om reviderad version av Åtgärdsplan och riskåtgärder för universitetsförvaltningen (dnr SU FV-0417-25).

Åtgärdsplan och riskåtgärder för
universitetsförvaltningen 2025-2026

Universitetsförvaltningens åtgärdsplan tar avstamp i Strategier för Stockholms universitet 2023–20261 och universitetets riskanalys för 2025–2026. I universitetsförvaltningens åtgärdsplan ingår åtgärder för de prioriterade riskerna att hantera under perioden. Åtgärdsplanen fångar även upp strategiska åtgärder från andra centrala styrdokument såsom klimatfärdplanen, digitaliseringsplanen och handlingsplanen inom arbetet med Human Resources Strategy for Researchers
(HRS4R). Åtgärderna i dokumentet är sådana som universitetsförvaltningen ansvarar för och kan påverka.

Prioriterade risker att hantera från riskanalysen är risker som skattats som högrisker (riskvärde 12–16) eller medelrisker (riskvärde 7–11) i antingen den universitetsövergripande riskanalysen eller universitetsförvaltningens inspel till den universitetsövergripande riskanalysen för 2025–2026.

Åtgärdsplanen är disponerad utifrån sex tematiska huvudrubriker och under varje rubrik finns en bakgrundsbeskrivning, eventuella prioriterade risker att hantera av relevans för området, samt en lista på planerade åtgärder, ansvariga avdelningar och slutdatum.

Åtgärdsplanen kommer att följas upp tillsammans med riskanalysen i tertialuppföljningarna. Uppföljningen efter tertial 2 år 2025 kan, vid behov, ligga till grund för en eventuell revidering av åtgärdsplanen inför år 2026. Ansvaret för att följa upp universitetsförvaltningens åtgärdsplan ligger på Rektors kansli. Om flera avdelningar är delaktiga i att genomföra åtgärden är det den avdelning som står först som är ansvarig för uppföljning och återrapportering.

Dokumentet återfinns i sin helhet nedan.

Senast uppdaterad: 2025-06-04

Sidansvarig: Rektors kansli