Erasmus Mundus-insatser

Programmet består av två programdelar genom vilka konsortier av lärosäten från olika länder världen över kan utveckla nya innovativa gemensamma mastersprogram.

Övergripande syfte med programmet är att stärka den högre utbildningen.

Stöd till administration och stipendier

Erasmus Mundus-insatserna ger stöd till administration och stipendier till studenter och lärare. Programdelarna inom programmet är Förberedelse inför Erasmus Mundus gemensamma masterprogram (Erasmus Mundus Design Measures; EMDM) och Erasmus Mundus gemensamma masterprogram (Erasmus Mundus Joint Masters; EMM).

Programdelen Förberedelse inför Erasmus Mundus gemensamma program syftar till att stödja internationella konsortier av lärosäten från olika länder världen över att utveckla nya innovativa gemensamma masterprogram.

Ett lärosäte från EU-medlemsstat, ett tredjeland som associerat till programmet eller ett tredjeland som inte är associerat till programmet skickar in ansökan å det framtida konsortiets vägnar.
Under projektet gång förväntas lärosäten att utveckla:

  1. det gemensamma masterprogrammets innehåll, struktur och administration,
  2. gemensamma marknadsförings- och disseminationsåtgärder,
  3. gemensamma process för erkännande av examen.

Projekttiden är 15 månader och budget per projekt är en klumpsumma som kan användas för till aktiviteter som behövs för att utveckla det gemensamma masterprogrammet. Medlen kan exempelvis användas för möten och konferenser, studier eller undersökningar, ackrediterings- eller utvärderingsprocesser, personalkostnader, rese- och logikostnader eller administrativa kostnader.

Erasmus Mundus gemensamma masterprogram är ett utbildningssamarbete som tas fram inom ett konsortium av minst tre lärosäten från olika länder, varav minst två länder måste vara EU-medlemsstater eller tredjeländer som är associerade till programmet. Även andra organisationer kan delta om de kan tillföra särskild expertis och kompetens av betydelse.

Programmet innefattar en obligatorisk mobilitet i minst två länder inom konsortiet. Minst ett av länderna måste vara en EU-medlemsstat eller ett tredjeland som är associerad till programmet. Examen ska vara erkänd i respektive land och efter slutförda studier kan studenter ta ut en dubbel, multipel eller gemensamma examen.

Projekttiden för den finansierade mastersprogrammen är sex läsår oberoende av mastersprogrammets längd. Det första, av minst fyra studentantagningar ska genomföras senast ett läsår efter att projektet har beviljats. Stipendieprogram för studenter och lärare ingår, liksom medel för visst administrativt stöd.

En institution kan delta som partner eller koordinator i en EMDM eller EMJM ansökan.
Institutionen, genom utsedd projektledare/-koordinator från institutionen ansvarar för projektet före, under och efter kontraktsperioden.

Institutionen som avser att söka eller delta som partner ska meddela International Office i god tid innan sista ansökningsdag.

International Office erbjuder att gå igenom de interna och externa ansökningsprocedurerna tillsammans med projektledare vid institutionen.

Nya internationella utbildningssamarbeten med andra lärosäten som ska leda till en gemensamt, dubbel eller multipel examen innebär att en komplex och tidskrävande process initieras. Utöver institutionen som har för avsikt att inleda samarbetet, behöver flera förvaltningsavdelningar involveras i processen.

Det är viktig att projektledare/-koordinator vid institutionen följer beslutat handläggningsordning för beredning av beslut om utbildningssamarbete som leder till gemensam, dubbel eller multipel examen.

Tidsåtgången för att förbereda en utbildning som ska leda till en gemensam examen är drygt ett å, medan förberedelsearbetet för utbildning som ska leda till dubbel eller multipel examen oftast kan göras på kortare tid.

Handläggningsordning för beredning av beslut om utbildningssamarbete

Handläggningsrutiner för EMDM och EMJM

Det är chefen för Studentavdelningen (i enlighet med Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet) som signerar ”Declaration on Honour (DoH)” eller ”Proof of Accreditation” som ska bifogas till ansökan och som, vid beviljad ansökan, tecknar avtal med EU-kommissionen och övriga organisationer i egenskap av lärosätets Legal Representative.

Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet

Projektledaren/-koordinator vid institutionen ansvarar för att projektet genomförs i enlighet med projektplanen samt ansvar för all rapportering (inklusive budget).

  1. För att kunna skicka in en projektansökan krävs prefektens godkännande. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att kontinuerligt informera prefekten om ansökningsprocessen och hur projektet fortlöper.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera Studentavdelningens International Office om ansökningsplaner så tidigt som möjligt, gärna redan innan ansökningsprocessen har påbörjats.
  3. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för ansökan och för att hålla utsatta interna och externa deadlines.
  4. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att alla nödvändiga dokument och information har inkommit från deltagande partners.
  5. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att, senast vid interna ansökningsdeadline, förse International Office med ”Declaration on Honour (DoH)” för signering av lärosätets Legal Representative. Följande handlingar ska lämnas in tillsammans med DoH:
    a. Godkännande från prefekt/motsvarande att vara koordinator i projektet/ansökan:
    Application Assurance Form för Erasmus+ projects office Pdf, 253.2 kB.
    b. I de fall utbildningen/ansökan avser leda till en gemensamma examen måste, utöver prefektens godkännande, även ett godkännande från rektor finnas.
    I de fall utbildningen/ansökan avser leda till en dubbel eller multipel examen är det godkännande från områdesnämnden som ska finnas.
    c. Underlag som visar att det finns en beslutad utbildningsplan sedan tidigare/underlag som styrker att beslutande instans givit sitt medgivande till den nya utbildningen.
    d. Utkast till projektansökan med kort sammanfattning av projektet
    e. Signerade ”Mandate Letters” från övriga deltagande lärosäten/organisationer
    f. I de fall ett samarbetsavtal ska bifogas, ett utkast till samarbetsavtal. Projektledare/-koordinator ansvarar för granskning och godkännande av namngiven jurist innan det skickas till International Office (for underskrift av Legal Representative).
  6. International Office ansvarar för att ärendet presenteras för Legal Representative och skicka tillbaka den signerade DoH till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  7. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att ansökan skickas innan utsatt deadline (enligt EU-kommissionen). Observera att dokument Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet måste bifogas ansökan som ett bevis på att rektorn delger att signaturrätten till chefen för Studentavdelningen.
    Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet Pdf, 323.2 kB.
  8. Digital kopia på ansökan ska skickas till International Office när ansökan är inlämnad.
  9. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera samtliga handlingar på institutionen enligt gällande rutiner.

Projektledaren/-koordinatorn vid institutionen ansvarar för att projektet genomförs i enlighet med projektplanen samt ansvar för all rapportering (inklusive budget).

  1. För att kunna skicka in en projektansökan krävs prefektens godkännande. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att kontinuerligt informera prefekten om ansökningsprocessen och hur projektet fortlöper.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera Studentavdelningens International Office om ansökningsplaner så tidigt som möjligt, gärna redan innan ansökningsprocessen har påbörjats.
  3. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för ansökan och för att hålla utsatta interna och externa deadlines.
  4. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att, senast vid interna ansökningsdeadline, förse International Office med ”Proof of Accreditation” för signering av lärosätets Legal Representative. Följande handlingar ska lämnas in tillsammans med ”Proof of Accreditation”:
    a. Godkännande från prefekt/motsvarande att vara koordinator i projektet/ansökan:
    Application Assurance Form för Erasmus+ projects office Pdf, 253.2 kB.
    b. I de fall utbildningen/ansökan avser leda till en gemensamma examen måste, utöver prefektens godkännande, även ett godkännande från rektor finnas.
    I de fall utbildningen/ansökan avser leda till en dubbel eller multipel examen är det godkännande från områdesnämnden som ska finnas.
    c. Underlag som visar att det finns en beslutad utbildningsplan sedan tidigare/underlag som styrker att beslutande instans givit sitt medgivande till den nya utbildningen.
    d. Utkast till projektansökan med kort sammanfattning av projektet
    e. Lista på samtliga universitet/organisationer som deltar projektet
    f. ”Proof of Accreditation” förberett med programmets information
    g. Aktuellt ackrediteringsintyg från UHR
    h. Aktuell utbildningsplan
    i. I de fall ett samarbetsavtal ska bifogas, ett utkast till samarbetsavtal. Projektledare/-koordinator ansvarar för granskning och godkännande av namngiven jurist innan det skickas till International Office (for underskrift av Legal Representative).
  5. International Office ansvarar för att ärendet presentar för Legal Representative och skicka tillbaka den signerade DoH till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  6. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att ansökan skickas innan utsatt deadline (enligt EU-kommissionen). Observera att dokument Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet måste bifogas ansökan som ett bevis på att rektorn delger att signaturrätten till chefen för Studentavdelningen.
    Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet Pdf, 323.2 kB.
  7. Digital kopia på ansökan ska skickas till International Office när ansökan är inlämnad.
  8. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera samtliga handlingar på institutionen enligt gällande rutiner.

Interna handläggningsrutiner för beviljade projekt

Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för administrationen av projektet. Det är chefen för Studentavdelningen (i enlighet med Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet) som tecknar avtal med EU-kommissionen och övriga organisationer, i egenskap av lärosätets Legal Representative.

Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet

Informationen om beviljade ansökningar lämnas till projektledare/-koordinator, vilken i sin tur meddelar projektmedlemmarna och International Office om bifallet.

  1. EU-kommissionen sänder avtalsunderlag till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen granskar avtalet och sänder det till International Office som ansvarar för att Legal Representative signerar.
  3. Handläggaren vid International Office skickar tillbaka det signerade dokument till projektledare/-koordinator
  4. Projektledare/-koordinator ansvarar för att diarieföra och arkivera dokumenten på institutionen enligt gällande rutiner samt sända original enligt EU-kommissionens instruktioner.

Informationen om beviljade ansökningar lämnas till koordinerande lärosätet, vilket i sin tur meddelar projektmedlemmarna. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera International Office om bifallet.

  1. Projektkoordinator vid det koordinerande lärosätet sänder avtalsunderlag till projektledaren/-koordinator vid institutionen.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen granskar avtalet och sänder det till International Office som ansvarar för att Legal Representative signerar.
  3. Handläggaren vid International Office skickar tillbaka det signerade dokument till projektledare/-koordinator
  4. Projektledaren/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera dokumenten på institutionen enligt gällande rutiner samt sända original enligt EU-kommissionens instruktioner.

Tidplan

Intern deadline: 2025-02-01
Deadline: 2025-02-12

Kontakt

Projektstödutbildning
För frågor om KA2 projekt

Ytterligare frågor om Erasmus Mundus insatser finner du på UHR:s webbplats:

Erasmus Mundus insatser på UHR:s webbplats

Senast uppdaterad: 2025-01-07

Sidansvarig: Studentavdelningen