Erasmus+ kapacitetsuppbyggnad

Erasmus+ kapacitetsuppbyggnadsprojekt syftar till att reformera, tillgängliggöra och internationalisera högre utbildning i länder utanför Europa. Programmet ger stöd till att utveckla och modernisera den högre utbildningen, satt att bidra till demokratisk utveckling i samarbetslandet.

Projektet behöver dels möta Erasmus+ programmets övergripande prioriteringar och dels de prioriteringar som finns för land och/eller region.

Tre typer av samarbeten

Det finns 3 typer av samarbeten inom kapacitetsuppbyggnadsprojekt:

  • Del 1: Främja möjligheter till samarbete inom den högre utbildning (institutionell nivå)
  • Del 2: Partnerskap om omställning inom den högre utbildning (institutionell nivå)
  • Del 3: Strukturreformprojekt (nationell nivå)

Inom kapacitetsuppbyggnad kan universitet och högskolor, enskilt eller i samarbete med flera lärosäten, söka medel för samarbete med tredje länder som inte är associerade till programmet i hela världen.

Minst två av de sökande organisationerna måste komma från minst två EU-medlemsstater eller tredjeländer som är associerade till programmet. Antalet lärosäten som deltar från tredjeländer som inte är associerade till programmet varierar med samarbetsform och om projektet är nationellt eller riktar sig till flera länder i en region.

Inom projekt i del 1 och 2 kan man samarbeta kring kursutveckling, reformer av styrelsesätt på lärosäten och att stärka lärosätenas roll i samhället. Projekt inom del 3 kan exempelvis vara utveckling av nationella kriterier för kvalitetssäkring, tillgodoräknande och rutiner kring antagning av studenter.

Deltagande i en Erasmus+ kapacitetsuppbyggnadsprojekt

En institution kan delta som partner eller koordinator. Institutionen, genom utsedd projektledare/-koordinator från institutionen ansvarar för projektet före, under och efter kontraktsperioden.

Institutionen som avser att söka eller delta som partner ska meddela International Office i god tid innan sista ansökningsdag.

International Office erbjuder att gå igenom de interna och externa ansökningsprocedurerna tillsammans med projektledare vid institutionen.

Handläggningsrutiner för Erasmus+ kapacitetsuppbyggnadsprojekt

Det är chefen för Studentavdelningen (i enlighet med Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet) som signerar ”Declaration on Honour (DoH)” eller ”Accession Form (AF)” som ska bifogas till ansökan och som, vid beviljad ansökan, tecknar avtal med EU-kommissionen och övriga organisationer i egenskap av lärosätets Legal Representative.

Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet

Projektledaren/-koordinator vid institutionen ansvarar för att projektet genomförs i enlighet med projektplanen samt ansvar för all rapportering (inklusive budget).

  1. För att kunna skicka in en projektansökan krävs prefektens godkännande. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att kontinuerligt informera prefekten om ansökningsprocessen och hur projektet fortlöper.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera Studentavdelningens International Office om ansökningsplaner så tidigt som möjligt, gärna redan innan ansökningsprocessen har påbörjats.
  3. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för ansökan och för att hålla utsatta interna och externa deadlines.
  4. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att alla nödvändiga dokument och information har inkommit från deltagande partners.
  5. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att, senast vid interna ansökningsdeadline, förse International Office med ”Declaration on Honour (DoH)” för signering av lärosätets Legal Representative. Följande handlingar ska lämnas in tillsammans med DoH:
    1. Godkännande från prefekt/motsvarande att vara koordinator i projektet/ansökan: Application Assurance Form för Erasmus+ projects office Pdf, 418.8 kB.
    2. Utkast till projektansökan med kort sammanfattning av projektet
    3. Signerade ”Accession Forms (AFs)” från övriga deltagande lärosäten/organisationer
    4. I de fall ett samarbetsavtal ska bifogas, ett utkast till samarbetsavtal. Projektledare/-koordinator ansvarar för granskning och godkännande av namngiven jurist innan det skickas till International Office (for underskrift av Legal Representative).
  6. International Office ansvarar för att ärendet presenteras för Legal Representative och skicka tillbaka den signerade DoH till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  7. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att ansökan skickas innan utsatt deadline (enligt EU-kommissionen). Observera att dokument Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet måste bifogas ansökan som ett bevis på att rektorn delgeratt signaturrätten till chefen för Studentavdelningen.
  8. Digital kopia på ansökan ska skickas till International Office när ansökan är inlämnad.
  9. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera samtliga handlingar på institutionen enligt gällande rutiner.

Projektledaren/-koordinatorn vid institutionen ansvarar för att projektet genomförs i enlighet med projektplanen samt ansvar för all rapportering (inklusive budget).

  1. För att kunna skicka in en projektansökan krävs prefektens godkännande. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att kontinuerligt informera prefekten om ansökningsprocessen och hur projektet fortlöper.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera Studentavdelningens International Office om ansökningsplaner så tidigt som möjligt, gärna redan innan ansökningsprocessen har påbörjats.
  3. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för ansökan och för att hålla utsatta interna och externa deadlines.
  4. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att, senast vid interna ansökningsdeadline, förse International Office med ”Accession Form” för signering av lärosätets Legal Representative. Följande handlingar ska lämnas in tillsammans med ”Accession Form”:
    1. Godkännande från prefekt/motsvarande att vara koordinator i projektet/ansökan: Application Assurance Form för Erasmus+ projects office Pdf, 418.8 kB.
    2. Utkast till projektansökan med kort sammanfattning av projektet
    3. Lista på samtliga universitet/organisationer som deltar projektet
    4. ”Accession Form” förberett med programmets information
    5. I de fall ett samarbetsavtal ska bifogas, ett utkast till samarbetsavtal. Projektledare/-koordinator ansvarar för granskning och godkännande av namngiven jurist innan det skickas till International Office (for underskrift av Legal Representative).
  5. International Office ansvarar för att ärendet presentar för Legal Representative och skicka tillbaka den signerade DoH till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  6. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att ansökan skickas innan utsatt deadline (enligt EU-kommissionen). Observera att dokument Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet måste bifogas ansökan som ett bevis på att rektorn delgeratt signaturrätten till chefen för Studentavdelningen.
  7. Digital kopia på ansökan ska skickas till International Office när ansökan är inlämnad.
  8. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera samtliga handlingar på institutionen enligt gällande rutiner.

Interna handläggningsrutiner för beviljade projekt

Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för administrationen av projektet. Det är chefen för Studentavdelningen (i enlighet med Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet) som tecknar avtal med EU-kommissionen och övriga organisationer, i egenskap av lärosätets Legal Representative.

Besluts- och delegationsordning för Stockholms universitet

Informationen om beviljade ansökningar lämnas till projektledare/-koordinator, vilken i sin tur meddelar projektmedlemmarna och International Office om bifallet.

  1. EU-kommissionen sänder avtalsunderlag till projektledare/-koordinator vid institutionen.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen granskar avtalet och sänder det till International Office som ansvarar för att Legal Representative signerar.
  3. Handläggaren vid International Office skickar tillbaka det signerade dokument till projektledare/-koordinator
  4. Projektledare/-koordinator ansvarar för att diarieföra och arkivera dokumenten på institutionen enligt gällande rutiner samt sända original enligt EU-kommissionens instruktioner.

Informationen om beviljade ansökningar lämnas till koordinerande lärosätet, vilket i sin tur meddelar projektmedlemmarna. Projektledare/-koordinator vid institutionen ansvarar för att informera International Office om bifallet.

  1. Projektkoordinator vid det koordinerande lärosätet sänder avtalsunderlag till projektledaren/-koordinator vid institutionen.
  2. Projektledare/-koordinator vid institutionen granskar avtalet och sänder det till International Office som ansvarar för att Legal Representative signerar.
  3. Handläggaren vid International Office skickar tillbaka det signerade dokument till projektledare/-koordinator
  4. Projektledaren/-koordinator vid institutionen ansvarar för att diarieföra och arkivera dokumenten på institutionen enligt gällande rutiner samt sända original enligt EU-kommissionens instruktioner.

Tidplan

Intern deadline: 2025-01-23
Deadline: 2025-02-06

Kontakt

Projektstödutbildning
För frågor om KA2 projekt

Ytterligare frågor om Erasmus+ Kapacitetsuppbyggnad finner du på UHR:s webbplats:

Erasmus+ Kapacitetsuppbyggnad på UHR:s webbplats

Senast uppdaterad: 2025-02-04

Sidansvarig: Studentavdelningen