Sektionen för uppdragssamordning
Sektionen för uppdragssamordning, SUSA, ingår i Områdeskansliet för humanvetenskap.
Sektionens uppdrag
- Samordna utbildningsuppdrag som framgår av regleringsbrev och som främst gäller kompletterande lärarutbildningar.
- Samverka med andra lärosäten och verka för att uppdragen bedrivs och utvecklas i enlighet med regleringsbrev och författning.
- Bereda inkommande förfrågningar rörande kompetensförsörjning inom skolverksamhet och andra utbildningsuppdrag.
- Underlätta samverkan mellan universitetets institutioner och externa aktörer samt ge stöd till berörda institutioner inom pågående uppdrag.
Utbildningar och uppdrag
Lämplighetsprovet
På uppdrag av Skolverket utformar och genomför Stockholms universitet lämplighetsprov. Lämplighetsprovet riktar sig till personer med utländsk examen, som förbereder för yrkesverksamhet som lärare, från ett EU- eller EES-land och som ansökt om legitimation från Skolverket men som fått avslag på sin ansökan. Genom Lämplighetsprovet har de möjlighet att få sina tidigare yrkeskvalifikationer prövade och erkända.
Lärarlyftet
En uppdragsutbildning som riktar sig till anställda lärare med lärarexamen som undervisar i ämnen de saknar behörighet för. Kurser som ingår i utbildningen leder till utökad ämnesbehörighet.Det är också möjligt att läsa en speciallärarutbildning som leder till speciallärarexamen.
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV)
En kompletterande utbildning för personer med en utländsk lärar- eller förskollärarexamen. Syftet är att ta vara på utländska lärares och förskollärares kompetens och ge ökade möjligheter till anställning i svensk skola eller förskola. Målet med utbildningen är att kompletteringen ska leda till en svensk lärarexamen eller behörighet i svensk skola.
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV)
Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen (VAL)
En kompletterande utbildning för den som är verksam som lärare eller förskollärare men saknar examen. Varje antagen student får en individuell studieplanering som bygger på tidigare högskolestudier och lärarerfarenheter. Målet med utbildningen är att kompletteringen ska leda till en lärarexamen eller förskollärarexamen.