Undervisa för hållbar utveckling
Hur kan din undervisning bidra till en mer hållbar framtid? Hur kan hållbarhetsperspektiv kan vävas in i högre utbildning? Med utgångspunkt i ett utvecklingsområde i din egen undervisning får du pröva ett mindre förändringsarbete – som en del i att stärka utbildningens relevans i en värld där hållbarhetsfrågor blir allt viktigare.
— en högskolepedagogisk fördjupningskurs för dig som vill göra skillnad
Hur kan din undervisning bidra till en mer hållbar framtid? I kursen får du fördjupa dig i hur utbildning kan vara en drivkraft för förändring, både i samhället och i lärosalen. Med stöd i aktuell forskning och tillsammans med andra engagerade universitetslärare får du utforska, pröva och utveckla din egen undervisning med hållbarhet i fokus.
Kursen är för dig som redan gått den högskolepedagogiska grundkursen UL1 (eller motsvarande), och nu vill ta nästa steg. Du behöver inte ha undervisat inom hållbarhetsområdet tidigare, nyfikenhet och vilja att utveckla din praktik räcker långt.
Ett gemensamt ansvar – oavsett ämne
Hållbar utveckling är en angelägenhet för hela universitetet, inte bara vissa discipliner. Kursen vänder sig därför till universitetslärare inom alla ämnesområden. Alla ämnen har något att bidra med och förändring börjar i undervisningen.
Kursen ges i samarbete mellan Stockholms universitet och Kungliga Tekniska högskolan (KTH), och har kursledare från båda lärosätena och är öppen för universitetslärare inom Stockholm trio. Träffarna sker både på SU och KTH.
Pedagogiska och didaktiska perspektiv på hållbar utveckling
Undervisning för hållbar utveckling handlar om mer än bara innehåll, det handlar om att skapa förutsättningar för förändring. I kursen får du möta forskare, teorier och praktiker som belyser undervisningens roll i att adressera vår tids stora utmaningar.
Vi diskuterar utbildningens roll i en demokratisk kontext, och hur du kan hantera komplexa frågor, etiska dilemman och ”wicked problems” i undervisningen. Du får även syn på hur kreativitet, känslor och värderingar kan ha en plats i lärosalen, och varför de faktiskt måste få det.
Vi kopplar innehållet till FN:s globala mål och andra styrdokument, men också till din egen vardag som lärare.
Några exempel på innehåll
- komplexa innehållsfrågor, systemperspektiv, maktperspektiv och ”wicked problems”
- demokratiska undervisningsprocesser, normativitet och pluralism
undervisningens transformativa potential – bildning, känslor och kreativitet
Form och upplägg
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier (3 högskolepoäng) och består av fem obligatoriska träffar på campus. Mellan träffarna arbetar du med ett eget förändringsprojekt kopplat till din undervisning, ett konkret sätt att pröva nya idéer i praktiken. Du får handledning längs vägen, både på plats och digitalt, och kursen avslutas med att du presenterar och reflekterar över det förändringsarbete du genomfört. Efter kursen kan du motivera dina didaktiska val utifrån forskning och beprövad erfarenhet inom utbildning för hållbar utveckling.
Under kursen får du
- lyssna till föreläsningar av forskare med djup kunskap om undervisning och hållbarhet
- delta i praktiska övningar och reflektera kring metoder som du kan använda i din egen undervisning
- utbyta erfarenheter med kollegor från andra lärosäten och få nya perspektiv på din egen praktik
- läsa och diskutera litteratur som kopplar ihop undervisningsutveckling med pedagogisk och didaktisk forskning
- arbeta med interaktiva övningar som stöd för reflektion och utveckling
Praktiskt om kursen
Kurstider, kl 13─16: 30 sep, 14 okt, 4 och 11 nov samt kl 9─16 den 3 dec.
Lokal/Hitta till: Samtliga kursseminarier hålls på plats, vid Stockholms universitet och Kungliga Tekniska högskolan.
Språk: Svenska men det finns utrymme att skriva och prata engelska.
Kurslitteratur: Ett urval av lämpliga artiklar relaterade till kursens olika innehållsområden.
Intyg: Du behöver delta vid alla kursträffar — det är obligatoriskt. Om du fullföljer kursen och blir godkänd får du ett kursintyg. Kursen ger inga högskolepoäng och registreras inte i Ladok.
Kursledare: Iann Lundegård, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik, SU.
Läs mer om Högskolepedagogiska kursen som förbereder lärare för framtidens hållbarhetsutmaningar
Anmälan
Kursen vänder sig i första hand till, och är kostnadsfri för anställda vid, eller associerade till Stockholms universitet samt anställda vid Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska högskolan. När du gjort din ansökan får du en bekräftelse från systemet att den är mottagen. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med besked om plats. Anmälan är bindande och vid avhopp senare än fyra veckor innan kursstart faktureras din institution 2 000 kronor. Genom anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.