Skriv för The Conversation
Stockholms universitet är medlem i stiftelsen bakom den digitala nyhetssajten The Conversation där forskare skriver artiklar och kommenterar aktuella nyhetshändelser i världen.

The Conversation i september 2024. Foto: The Conversation
Målet med The Conversation är att ge forskningsperspektiv på aktuella ämnen och därmed bidra till en fördjupad diskussion om komplexa frågor i samhället. Forskare som medverkar på sajten får samtidigt chansen att nå ut internationellt med sin forskning.
Medlemskapet innebär att forskare vid Stockholms universitet kan få stöd av kunniga redaktörer på The Conversation, från idéstadiet till att artikeln publiceras. Redaktörerna erbjuder sig också att komma till Stockholms universitet och hålla workshoppar i hur man skriver populärvetenskapligt.
Stor läsekrets
Totalt, via återpubliceringar i andra medier, når The Conversation ut till miljontals läsare varje månad. Artiklarna som publiceras på sajten är fritt åtkomliga och får återpubliceras enligt licensen creative commons, det vill säga så länge källan anges och texten inte ändras.
The Conversation erbjuder också forskare vid medlemsuniversiteten att stå med på expertlistor och ger feedback till medverkande forskare i form av månadsrapporter med statistik över genomslag, antal läsare och återpubliceringar.
Drivs utan vinst
The Conversation startade i Australien 2011 och ges sedan dess ut i olika utgåvor, bland annat i Frankrike, Storbritannien, USA, Kanada, Afrika och Indonesien. Organisationen drivs utan vinst och ägs av medlemsuniversitet och forskningsfinansiärer runt om i världen.
Stockholms universitet är medlem i den brittiska upplagan The Conversation UK som har sitt säte i London. I Sverige är även Karolinska Institutet och Lunds universitet medlemmar.
Det kostar inget att skriva för The Conversation. Artikelförfattare får heller inte betalt för att medverka.
Hur går det till att medverka i The Conversation?
De vanligaste vägarna för att medverka är:
- Redaktörerna för The Conversation ber en forskare vid ett medlemsuniversitet att skriva en artikel om ett aktuellt ämne.
- Forskare vid medlemsuniversitet föreslår själva en artikelidé. Det görs via ett särskilt formulär på The Conversations webbplats. Det går också bra att pitcha direkt till en redaktör som har ansvar för ett visst ämne. Obs! Det räcker med en kort pitch, det behöver inte vara en färdig artikel i det här skedet. Pitchen ska sedan godkännas av en redaktör innan skrivprocessen tar vid.
- Redaktörerna skickar dagliga och månatliga expertförfrågningar till medlemsuniversitetens presstjänster och kommunikatörer, som sedan kan hitta lämpliga skribenter.
Vilken typ av innehåll vill de ha?
Artiklar i The Conversation ska tilltala en bred målgrupp och är vanligen på cirka 800 ord. Några exempel på olika format:
- Nyhetsartikel – analyser och kommentarer om aktuella händelser, trender eller samhällsförändringar.
- Explainer om hur saker fungerar.
- Forskningsnyhet – berätta om de senaste forskningsresultaten eller kommentera andras forskning.
- Tidlös fördjupning – berätta en intressant historia eller svara på en intressant fråga inom ditt expertområde.
- Listformat – ”Tio förklaringar till varför…”
Artikelförfattaren har kontroll över sin artikel och den publiceras inte förrän författaren har godkänt den. Andra medier får inte redigera artikeln vid återpublicering utan måste ta den i sin helhet.
Delta i workshoppar
En gång per termin besöker en redaktör från The Conversation i London Stockholms universitet för att hålla workshoppar för forskare om att skriva i The Conversation.
Under dessa får forskare en chans att öva på att hitta nyhetspotentialen i sin forskning och att skriva för allmänheten. Håll utkik i medarbetarkalendern efter nästa tillfälle.
Har du frågor eller vill anmäla ditt intresse för att dela redan nu? Hör av dig till Kommunikationsavdelningen: redaktion@su.se
Onlinekurser
Utöver de workshoppar som ingår i medlemskapet erbjuder The Conversation korta onlinekurser på engelska för forskare vid anslutna medlemsuniversitet. Kurserna tar upp sådant som hur det går till att pitcha artikelidéer och exempel på artikelformat för nyhetssajten.
Forskare och doktorander vid Stockholms universitet kan när som helst och kostnadsfritt genomföra en eller flera kurser i egen takt.
Länkar för att komma igång
Redaktörerna på The Conversation UK
Pitcha en artikel genom The Conversations formulär
Kontakta Kommunikationsavdelningen vid Stockholms universitet för tips och råd: redaktion@su.se
Inspireras av andra forskare vid Stockholms universitet
Här finns artiklar i The Conversation skrivna av forskare vid Stockholms universitet.