E-mötestjänsten Teams
E-mötestjänsten Teams erbjuder en användarvänlig plattform för kollaboration där studenter och medarbetare kan kollaborera med varandra och användare utanför Stockholms universitet.
Teams är en bra plats för grupparbeten då det finns möjlighet att skapa publika och privata chattkanaler, kalendrar i kanaler, dokumentdelning med möjlighet arbeta i samma dokument samtidigt samt datalagring och olika typer av möten.
Målgrupp
Medarbetare och studenter på Stockholms universitet.
Teams-appar
Det finns en rad appar som underlättar kollaboration för medarbetare och studenter så som Copilot, Polls, Lists, Chanel calendar, Forms, Planner m.m.
För att upprätthålla aktuell säkerhetsklassning i Teams så är det låst för användare att ladda ner nya appar till Teams. Om du har önskemål om att en app ska läggas till, kontakta IT-avdelningen via Serviceportalen
Webinar
Webinar är lämpligt att använda vid större presentationer då det ger organisatören mer verktyg för att strukturera upp presentationen samt inbjudan redan vid registrering av webinariet.
Mer om webinar hos Microsoft
Säkerhetsklassning
Eftersom Teams ingår i Microsoft 365 som är en molntjänst, måste en säkerhetsklassning ske när ett nytt Team skapas. Detta för att möjliggöra rätt hantering av känslig data. Endast dokument som är klassade som K1 och K2 får lagras i Teams.
Beställning och leverans
Teams ingår i Microsoft 365-paketet och finansieras via IT-accessen för medarbetare och IT-abonnemanget för studenter, Programmet kan installeras genom Software center/Self Service
Beställningar av nya team och felanmälan görs via Serviceportalen
Teckenspråksvy
För att hålla i ett möte där det ska ske teckenspråkstolkning går det aktivera teckenspråksvy.
Tjänsten innefattar
- Klient för Windows, OSX, Android, iOS
- Integration med Outlook
- Ljud- och videokonferens med upp till 1000 deltagare
Indelning i mindre grupper och tilldelning av grupprum (breakout rooms) - Skärmbildsdelning
- Fildelning
- Inspelningsmöjlighet
- Närvarorapporter
Support på tjänsten
Support ges av IT-supporten via Serviceportalen