Säkerhet
Säkerhet på arbetsplatsen är en förutsättning för en trygg och fungerande arbetsmiljö. Här hittar du information om rutiner, utrustning och åtgärder som bidrar till säkerheten, såsom brandskydd, hjärtstartare och krishantering.
Kris- och katastrofplan
I dokumentet Kris- och katastrofplan vid Institutionen för pedagogik och didaktik beskrivs institutionens handlingsplan vid en uppkommen krissituation. Krisplanens syfte är att ge vägledning i agerande vid krissituationer där det oftast också handlar om tidspress.
Brandsäkerhet
Vid IPD finns brandsläckare utplacerade i korridorer, vid hissar samt i vårt lunchrum på plan 6. I lunchrummen finns även brandfilt. Utrymningsledare är utsedda på varje våningsplan, en lista över dessa finns i Brandskyddsplanen, och dessa ska bära en lysande gul-grön signalväst vid utrymning. Återsamlingsplats, se nedan.
Av både brand- och arbetsmiljöskäl är det viktigt att samtliga medarbetare tänker på att inte använda korridorer till någon form av tillfällig förvaring och ser till att hålla den egna arbetsplatsen städad från kartonger och dylikt som kan utgöra en brandfara. Kartonger och liknande får ej placeras på golvet utan ska ställas in i bokhyllor eller skåp. Rullvagnar för fika och tentamensmaterial finns placerade i mittenkorridorerna på varje plan och ska återlämnas där så snart de har brukats. De får inte stå kvar i korriodoren utanför arbetsplatsen. Observera även att det inte är tillåtet med levande ljus på arbetsrummen!
Återsamlingsplats vid brand
Gräsmattan mitt emot parkeringen (Bergiusvägen), vid den orangea pricken på kartan.

Trygghet och säkerhetsåtgärder
Institutionens dörrar är alltid larmade på kvällar och helger. Då krävs passerkort med personlig kod för inpassering. Tänk på att larmet utlöses om man ställer upp dörren eller av någon annan anledning håller den öppen i över 30 sekunder (institutionen debiteras även för falskt alarm!).
Anmälan om tillbud, arbetsskador, hot eller liknande som ej är akuta sker digitalt via universitetets IA-system. Sker ett brott eller annan allvarlig incident på universitetsområdet ska Campusväktare kontaktas. Vid akuta brand-, olycks- eller sjukdomsfall ska dock alltid SOS alarm kontaktas i första hand!
Mer information om universitetets allmänna säkerhetsrutiner och krishantering finns på den gemensamma Medarbetarwebben.
Väktare
Stockholms universitet har upphandlat avtal med Tempest Security som har i uppgift att bevaka våra campusområden. Väktarna går regelbundna skyddsronder och rycker ut vid behov om ett fast larm har blivit utlöst eller om någon har rapporterat en händelse via telefon (nummer 08-16 42 00). Till detta hör exempelvis störande studenter eller att obehöriga vistas på universitetsområdet utanför de allmänna öppetiderna.
Hjärtstartare
Vid Stockholms universitet finns hjärtstartare placerade på strategiska platser för att snabbt kunna användas vid hjärtstopp. Sektionen för säkerhet ansvarar över Stockholms universitets hjärtstartare och de erbjuder även kurser inom hjärt- och lungräddning samt hjärtstartare. Det krävs dock ingen utbildning för att använda en hjärtstartare om en nödsituation uppstår. På följande karta finner du närmaste hjärtstartare i Södra husen.
Hot
Om kontakten med en student eller kollega börja kännas negativ så ska vår prefekt Carina Carlhed Ydhag informeras så snart som möjligt om situationen. Detta gäller så väl personlig kontakt som kontakt via e-post. En intern rutin vid otrevlig kommunikation finns i dokumentet Information om trygghet och säkerhet vid IPD. Se även universitetets checklista för att hantera hot via e-post och sociala medier.
Studenter som agerar störande eller hotfullt i samband med en föreläsning ska enligt SU:s policy ombedas att lämna lokalen. Vägrar studenten ska väktare kontaktas och vid behov får lektionen avbrytas för hela gruppen.