Ekonomi
Ekonomiska rutiner och riktlinjer hjälper till att säkerställa en effektiv och ansvarsfull hantering av resurser. Här hittar du information om inköp, ersättningar, arvodering och annan ekonomiadministration.
Inköp och upphandling
Alla inköp måste följa Stockholms universitets riktlinjer (regler för representation, upphandling, resepolicy etc.). Avvikelse från riktlinjerna måste på förhand godkännas av prefekt eller administrativ chef.
Inköp ska i första hand ske genom universitetets upphandlade avtal, i andra hand via Kammarkollegiets avtal (www.avropa.se) och i sista hand via direktupphandling. Universitetets upphandlade avtal hittar du i universitetets Avtalskatalog. Där hittar du information om eventuell rangordning, kontaktuppgifter till leverantörerna och information om hur beställning eller avrop ska gå till. Det är möjligt att söka efter lämpliga avtal genom fritext, avtalsnamn, leverantör eller avtalsområde. Läs mer på den gemensamma Medarbetarwebben.
Har du frågor som är relaterade till inköp och upphandling, kontakta
Skapa en lathund för Inköp och direktupphandling ?
Fakturering
Enligt lag måste alla leverantörer skicka e-faktura. Lagen gäller både för inköp i Sverige och utomlands oavsett värde. En PDF-faktura eller skannad pappersfaktura räknas inte som en e-faktura. Leverantörer kan skicka e-faktura till universitetet via PEPPOL eller universitetets leverantörsportal. Som referens anger du institutionens referensnummer 306.
Till våra leverantörer som känner sig osäkra på hur man ska göra, kan du hänvisa till denna länk Information till dig som är leverantör
Alla fakturor måste kontrolleras av beställaren senast en vecka efter att de skickats ut så att prefekt/motsvarande hinner attestera i god tid före förfallodatum. Förbered därför obligatoriskt fakturaunderlag så att det är klart när fakturan skickas till dig för kontroll. Försenade svar ger upphov till förseningsavgifter och i värsta fall inkassokrav.
Representation, konferenser och möten
Vid inköp av mat och dryck finns flera regler att förhålla sig till. Det är till exempel inte tillåtet att bjuda på lunch/middag vid vanliga seminarier och planeringsmöten. Det är heller inte tillåtet att ge dricks i något sammanhang. Vid inköp av mat och dryck måste alltid deltagarlista och program/inbjudan bifogas till fakturan så att revisorerna kan se vad syftet med inköpet var, läs mer under rubrik Fakturering – Fakturaunderlag och kvitton.
Övergripande information samt riktlinjer för extern representation går att se i universitetets Regelbok.
• Stockholms universitets riktlinjer för representation
Kontakta ekonomi_personal.edu@su.se vid frågor.
Tjänsteresor
Tjänsteresor ska utföras på uppdrag av Stockholms universitet och i enlighet med SU:s policy för möten och resor. Innan du bokar en resa ska du alltid överväga om resan kan ersättas med digitala möten. Läs igenom all information avseende tjänsteresor på den gemensamma Medarbetarwebben.
Observera att det inte är tillåtet att använda aktörer som Uber, Lyft, Airbnb och liknande företag på grund av risk för penningtvätt! Universitetets upphandlade resebyrå är för närvarande Amex GBT.
Ersättning för utlägg
Ansökan om ersättning för utgifter i tjänsten ska registreras i Primula inom 6 månader från det att kostnaden uppstod.
I Primula rapporterar du utlägg under Mina sidor > Resor/Utlägg. Notera att det enbart är formulär "1. Utlägg/bilersättning" som ska användas vid utlägg. Reseräkning används endast då man har fått traktamente beviljat av finansiär.
Det är viktigt att du anger all nödvändig information (projektnummer, kostnadsställe, syfte, belopp, namn på leverantörer, datum etc) i Primula innan du skickar in ärendet. Kontakta ekonomi_personal.edu@su.se om du är osäker på hur kostnaden ska konteras, d.v.s. om du inte vet vilket projekt eller vilket kostnadsställe som ska belastas eller om du vill ha hjälp vid registreringen.
Bifoga kvitton och alla andra underlag som krävs (se rubriken Fakturering > Fakturaunderlag och kvitton). Observera att bokningsbekräftelser och vanliga fakturor måste kompletteras med bankutdrag med ditt namn på om det inte framgår att kostnaden är betald. Digitala kopior av papperskvitton måste vara av god kvalitet och alla uppgifter måste tydligt framgå av kopian.
Ansökan måste vara inlämnad senast den 4:e varje månad för att ersättningen ska kunna utbetalas med kommande lön (runt den 25:e varje månad).
Friskvård
Information om friskvårdsbidrag, läkemedelsersättning och bildskärmsglasögon hittar du under Min anställning > Hälsa.
Kontakta ekonomi_personal.edu@su.se vid frågor.